Så blir du en toppsäljare – 10 steg!

  • Dela artikeln

Gillade du artikeln? Få likande artiklar direkt i din mailbox!

Våra nyhetsbrev om rekrytering skickas ut ca 12 gånger per år. Du kan när som helst avregistrera dig och dina uppgifter är säkra hos oss.

En toppsäljare – också kallad stjärnsäljare. Vad är skillnaden mellan toppsäljaren och medelsäljaren? Toppsäljare eller stjärnsäljare anses av de flesta som karismatiska, smarta och utgående. Men verkligheten är mycket tråkigare. Den största skillnaden är att stjärnsäljaren agerar konsekvent. Allt som krävs för att vara bra på försäljning är lärbart. Alla kan behärska försäljningsteknik, förhandlingsteknik och dialogkonst.

Vissa människor föds att bli säljare och kommer att lyckas med försäljning utan större ansträngning. Men även om du har svårt att handskas med människor och inte bekväm i sociala situationer – så kan du fortfarande behärska försäljning och bli mycket framgångsrik på det. Genom att vara konsekvent och behärska följande 10 steg så skapar du en bra förutsättning för att bli en toppsäljare.

En toppsäljare också kallad stjärnsäljare

1. Förberedda
Toppsäljare hatar överraskningar och är därför alltid förberedda. De frågar sig ständigt hur en affär kan gå fel. De förbereder sig i förväg för vad som kan gå snett men också vad de ska göra för att minska den risken. De är alltid beredda att svara på svåra frågor om en produkt eller tjänst. De är redo att övervinna eventuella invändningar för att effektivt kunna stänga affären.

2. Prioriterar toppkunder
Stjärnsäljare är väl medvetna om var deras provision kommer ifrån. De toppkunder som utgör den största delen av deras inkomst är också deras prioritet. Men annars är de extremt lojala mot alla sina kunder och fokuserar på att lösa problem. Om saker råkar gå fel efter en affär, så ser toppsäljaren till att lösa situationen.

3. Vågar be om hjälp
Toppsäljaren ber om hjälp när det behövs, allt från chefer, kollegor och kunder. Med feedback och råd från både kunder och medarbetare utvecklas toppsäljaren. Likaså tvekar de inte att delegera ett mindre kundkonto till någon annan om det skulle krävas.

4. Håller stressen under kontroll
Stjärnsäljare är vanligtvis lugna och samlade. Eftersom de är så säkra på sina förmågor blir de inte lika stressade som andra säljare. De vet vilka affärer som kommer att stängas och när, och de är sällan förvånade över resultatet. Det betyder inte att de aldrig stressar, men de är alltid lugna och arbetar bra under press.

5. Lyssnar och frågar

Toppsäljaren pratar inte bara – de lyssnar också och är bekväma med tystnad. Att ställa rätt frågor leder till bättre kunskap om varje ny kund och deras enskilda behov. Stjärnsäljaren ställer både många och stora frågor för att komma fram till vad som verkligen utgör kundens problem. Genom att fokusera på kundens behov så bidrar det till att affären kan stängas fortare.

6. Kan konkurrenterna
Stjärnsäljare har inte bara stor kunskap om sina egna produkter eller tjänster, de känner också till konkurrenternas. De forskar djupt och läser varje artikel om konkurrenterna och letar alltid efter nya kunder. På så sätt kan de slå konkurrenterna och kan lätt påpeka deras brister och svagheter jämfört med sina egna och ta hem affären.

7. Slösar inte tid
Toppsäljaren är inte rädda att ge upp en kund som inte anses vara passande eller lönsam. De kan snabbt se om en eventuell kund inte kommer att konvertera, och kan med stort självförtroende sluta jaga den kunden. Andra säljare kanske tycker att det är riskabelt, men för stjärnsäljaren är det faktiskt ett otroligt smart drag. De slösar bort mindre tid på att sälja till ointresserade köpare, och kan istället fokusera på affärer som har bäst chans att lyckas.

8. Kompromissar och ökar köpkraften
Säljare är medvetna om att potentiella kunder behöver känna sig bekväma angående en affär innan de skriver på. Om en affär inte känns bra, kommer en säljare att lämna dörren öppen tills kunden känner sig mer redo att köpa. Toppsäljaren å andra sidan ger inte upp. När en affär har nått en viss nivå, vet de att det finns sätt att nå en kompromiss och hitta köpkraft hos sina kunder och se till att affären stängs.

9. Utvecklar sig ständigt
Toppsäljare läser alltid försäljningsböcker, lär sig nya färdigheter, går på föreläsningar och förbättrar sin egen säljförmåga. De strävar ständigt efter att förbättra sig och detta leder till snabbare försäljningsförmåga och förbättrad vinst. De är aldrig nöjda med sina nuvarande förmågor, utan utvecklar sig själva hela tiden.

10. Prestera och vinna
Stjärnsäljare vill inte bara vinna; de måste vinna. Samma strävan som driver toppsäljarna att ständigt lära sig nya säljförmågor är vad som driver dem att kamma hem de bästa affärerna och slå ut alla andra. Prestation – mer än pengar – är den stora motivationen för toppsäljarna. De vill naturligtvis tjäna pengar, men de vill också uppleva spänningen att få till en stor affär och få beröm av sina kamrater.

Om du inte är en toppsäljare idag så betyder det inte att du aldrig kan bli det. Ta dessa tips, steg samt insikt och utveckla din försäljningsförmåga. Ställ rätt frågor, skaffa rätt kompetens, och med rätt inställning kan du bli en du också.

Läs artikeln:  Konsten att hantera en toppsäljare

Vi på Rubino Rekrytering har säljrekrytering som vår specialitet. Vill ditt företag fortsätta växa? Letar du efter säljare? Eller saknar du någon annan kompetens som känns svår att hitta på arbetsmarknaden? Ring våra erfarna rekryteringskonsulter på 08-411 60 80 som hjälper dig att identifiera era behov. Eller kontakta oss på info@rubino.se

Vi ger dig säljarna som kommer att slå dina nuvarande säljrekord! Du förstår varför du ska välja oss när du träffar oss.

Låt Rubino Rekrytering sköta er nästa rekrytering

Fyll i formuläret så återkommer vi inom 2 timmar med ett prisförslag.

Affärsförfrågan