”Fiska i ankdammen”

  • Dela artikeln

Gillade du artikeln? Få likande artiklar direkt i din mailbox!

Våra nyhetsbrev om rekrytering skickas ut ca 12 gånger per år. Du kan när som helst avregistrera dig och dina uppgifter är säkra hos oss.

När jag beslutade mig för att söka mig till rekryteringsbranschen var det särskilt en händelse som var bidragande till mitt beslut. Detta var också orsaken till att jag började jobba med Harry Rubino. Han hade liknande erfarenhet och inställning. Se tidigare artikel om vikten av branschkunskap.

Jag arbetade som försäljningschef på ett mindre bolag och skulle rekrytera en säljare. Som så många andra letade jag efter ett rekryteringsbolag med stor erfarenhet inom min bransch (Life Science). I arbetet med rollbeskrivningen funderade jag över vad huvudkompetensen för rollen egentligen var och kom fram till att det naturligtvis måste vara god kunskap i försäljning.

Bolaget hade två applikationsspecialister som utbildade våra kunder i att på bästa och effektivaste sätt använda våra produkter. De borde rimligtvis kunna utbilda vår nya säljare i hur man använder produkterna på bästa sätt och hur marknaden fungerar. När jag presenterade rollbeskrivningen för ledningsgruppen och hade nedprioriterat erfarenhet från det segment där vi agerade så stötte jag på patrull. Jag hävdade att naturligtvis har den optimala kandidaten erfarenhet från segmentet, rätt kunskap, rätt inställning och rätt personlighet. Nu hittade vi den personen så jag behövde inte driva saken till sin spets, men händelsen fick mig att fundera över följande som jag har valt att kalla ”Fiska i ankdammen”.

Att våga lyfta blicken

Ibland hör jag två säljare som känner varann lite ytligt och inte har setts på ett tag säga: ”och var håller du hus nu för tiden?”. De två har uppenbarligen varit i samma bransch en längre tid och kanske ”simmat runt” ett tag båda två. Jag ser framför mig att de har ganska lätt att få nya jobb i branschen och har det ganska bra. De kanske inte får den långsiktiga stimulansen av sitt nya jobb men presterar ganska bra. De känner ju trots allt de flesta av kunderna och är snabbt på banan.

Jag ser fördelar med att fundera över rollbeskrivningen och att kanske ta in någon med erfarenhet från en annan bransch eller segment. Dels bidrar personen förhoppningsvis med nya idéer som inte testats i ”vår bransch”. Kanske skapar personen bättre dynamik i gruppen men har framför allt rätt personlighet och inställning. Jag förstår självklart att ibland är det en absolut nödvändighet med bransch/segmenterfarenhet och personen måste självklart ha affärsförståelse från en bransch med liknande uppbyggnad och sätt att göra affärer. Men det kanske går att vidga vyerna litegrann?

Fundera lite på om ni vill fiska i ankdammen eller kanske ändra sökningen lite? Oavsett har vi kandidater som kan öka dynamiken i gruppen och skapa en sjö eller kanske till och med ett hav av ankdammen.

/Fredrik Englund

Låt oss sköta er nästa rekrytering

Fyll i formuläret så återkommer vi inom 2 timmar med ett prisförslag.

eller ring oss på 08-411 60 80

Affärsförfrågan