Artiklar

AI på jobbet – snabbt växande användning utan tydlig riktning

Användningen av artificiell intelligens (AI) på arbetsplatsen har närmast exploderat de senaste två åren. Enligt Gallups (2025) har andelen amerikanska anställda som använder AI i sitt arbete minst några gånger per år nästan fördubblats från 21 % till 40 %. Användningen flera gånger i veckan har också nära nog dubblerats, från 11 % till 19 %. Och det kanske mest anmärkningsvärda, daglig användning av AI har fördubblats på bara ett år, från 4 % till 8 %.

AI – ett verktyg för kunskapsarbete och ledarskap

Utvecklingen drivs framför allt av tjänstemannayrken. Hälften av anställda inom tech-branschen, 34 % inom professionella tjänster och 32 % inom finans använder AI regelbundet. Bland produktion och frontlinjearbetare är utvecklingen däremot i princip oförändrad.

Ledare är också i framkant. Enligt Gallup använder 33 % av chefer med chefsansvar AI flera gånger i veckan eller mer. AI används främst för idéarbete, informationsinsamling och automatisering av enklare uppgifter. Men trots den ökade användningen är oron för att AI ska ersätta jobb relativt låg, endast 15 % tror att deras jobb kommer tas över av AI inom fem år, vilket är oförändrat sedan 2023 (Gallup, 2025).

AI saknar ofta riktning och förankring

Trots att nästan hälften av medarbetarna (44 %) uppger att deras organisationer har börjat integrera AI, är det få som fått någon tydlig vägledning. Endast 22 % säger att deras arbetsgivare har kommunicerat en tydlig strategi, och endast 30 % uppger att det finns några riktlinjer eller policyer för AI-användning. Det innebär att AI implementeras, men utan en tydlig kompass (Gallup, 2025).

Detta är problematiskt, eftersom den största utmaningen enligt användarna själva är att AI:s syfte och nytta är otydlig. Bland dem som faktiskt använder AI i sitt arbete är det bara 16 % som instämmer i att verktygen verkligen är användbara. Samtidigt är upplevelsen av AI mycket mer positiv bland dem som faktiskt använt tekniken. Av dem som använt AI i kundinteraktioner uppger 68 % att det förbättrade upplevelsen, medan endast 13 % av icke-användare tror att AI kan göra detsamma (Gallup, 2025).

De flesta är inte förberedda

Trots den snabba ökningen i användning känner sig många fortfarande oförberedda. Endast 6 % av anställda säger att de är mycket bekväma med att använda AI i sin roll. En tredjedel (32 %) är mycket obekväma och känslan av att vara förberedd har till och med minskat sedan 2023. Det tyder på att många organisationer talar mer om AI än de faktiskt stöttar sina medarbetare i att använda tekniken. Vad behövs då för att AI ska bli en trygg och värdeskapande del av vardagen? (Gallup, 2024).

Gallup identifierar tre avgörande faktorer:

  1. Tydligt kommunicerad strategi. När medarbetare känner till organisationens plan är de 2,9 gånger mer benägna att känna sig förberedda och nästan fem gånger så benägna att känna sig bekväma med AI i sin roll.
  2. Riktlinjer för användning. 70 % av anställda uppger att det saknas tydliga riktlinjer för hur AI får användas – något som både hämmar användningen och skapar säkerhetsrisker.
  3. Relevanta utbildningsinsatser. Nästan hälften av dem som använder AI har inte fått någon formell utbildning. Men bland dem som fått träning är sannolikheten betydligt högre att de ser AI som positivt för produktiviteten.