
Chefer bär kulturen – och behöver känna den själva
Företagskultur är mer än fina ord i ett styrdokument. Den skapas och förmedlas i vardagen, ofta genom chefernas sätt att leda, kommunicera och fatta beslut. En omfattande enkätundersökning utförd av Gallup visar att chefer i allt högre grad känner sig kopplade till sin organisationskultur. Undersökningen bygger på svar från över 16 000 amerikanska anställda, inklusive 2 500 chefer, insamlade under första kvartalet 2024 (Wigert & Reilly, 2024).
Ett glapp mellan chefer och medarbetare
Resultaten visar en positiv trend för chefernas upplevelse av kulturell samhörighet, men blottlägger också ett tydligt glapp: kopplingen till kulturen är fortfarande låg i stora delar av organisationen. Bara en av fem medarbetare känner sig idag starkt förankrad i sin arbetsplatskultur. Bland chefer är siffran högre, runt 40 %, men fortfarande långt ifrån en nivå där kulturen verkligen genomsyrar hela verksamheten. Skillnaden mellan medarbetares och chefers upplevelse är särskilt viktig, eftersom just cheferna fungerar som kulturbärare och ibland som översättare mellan organisationens värderingar och den operativa vardagen (Wigert & Reilly, 2024).
Många chefer upplever att deras arbetsplats har en tydlig värdegrund, men undersökningen visar att det är ovanligt att chefer verkligen lyckas omsätta dessa värden till något konkret för sina team. Endast 19 % av medarbetarna uppger att deras chef förklarar hur organisationens värderingar påverkar det dagliga arbetet. Det innebär att kulturen lätt blir något abstrakt, något som finns, men inte riktigt märks.
Tydlig kommunikation skapar kulturell samhörighet
Vad gör då skillnad? Undersökningen har identifierat en stark koppling mellan tydlig kommunikation från ledningen och upplevd kulturell samhörighet. När medarbetare förstår vad organisationen står för, och när de upplever att värderingarna tas på allvar av ledningen, är de över tio gånger mer benägna att känna sig kopplade till kulturen. Det skapar en känsla av äkthet att kulturen inte bara är ord, utan något som faktiskt levs (Wigert & Reilly, 2024),
Företagskultur i rekryteringsprocessen
Kultur är inte något man ”har” det är något man bygger. Och det bygger man genom människorna i organisationen. Det innebär att chefer måste få stöd att förklara, förmedla och agera i linje med organisationens värderingar. Men det betyder också att vi i rekryteringsprocesser behöver titta efter kandidater som har förmåga att läsa av och forma kultur, inte bara prestera resultat.
Vi på Rubino Rekrytering tycker oss se en växande trend, kulturfrågor blir allt viktigare, både för arbetsgivare och kandidater. Det räcker inte längre att bara prata om värderingar, man måste visa dem. Och då krävs chefer som både känner sig hemma i kulturen och har förmågan att bära den vidare.