Hur du förbättrar dina försäljningsresultat

  • Dela artikeln

Gillade du artikeln? Få likande artiklar direkt i din mailbox!

Våra nyhetsbrev om rekrytering skickas ut ca 12 gånger per år. Du kan när som helst avregistrera dig och dina uppgifter är säkra hos oss.

Som de flesta vet så är det tuffare än någonsin i jobbet som säljare. Nästan dagligen poppar det upp nya konkurrenter, liknande produkter eller tjänster. Det som fungerade bra för några år sedan är inte tillräckligt bra idag, oavsett vilken bransch du är i.

För att förbättra ditt försäljningsresultat, minska försäljningskostnaderna och säkerställa er plats i branschen, så kan ni nedan se ett par tips som kan vara hjälpsamma.

1. Förtydliga ditt uppdrag och sälj med syfte

Börja med att förstå din verksamhet.

  • Vad gör du bäst och hur når du bäst dina kunder?
  • Vem behöver dina tjänster eller produkter?
  • Hur kommer ditt förslag att se ut och varför?
  • Hur mycket är de villiga att betala?
  • När ska du be om ordern?

Du ska både veta vad du ska göra och varför du gör det vid varje steg i säljprocessen. Om du är osäker på dig själv, se till att få säljträning eller vägledning.

2. Dela upp uppdraget i specifika mål som du kan styra, mäta och spåra

Öka din aktivitet på ett målfokuserat och stimulerat sätt och mät resultaten.

  • Vad är dina aktivitetsmål? (samtal per dag, offerter per månad, referenser per samtal, etc.)
  • Vad är dina resultatmål (försäljning per månad, siffra per försäljning, vinst per försäljning, etc.)

3. Var kreativ i din försäljning och marknadsföring

  • Kan du lyfta fram förmånerna med din produkt eller tjänst?  (minskade kostnader / löser kundens problem)
  • Kan du vid behov ompaketera ditt erbjudande? (tidigare: utseende / känsla – nu: hållbarhet / varaktighet)

4. Skapa och behåll den positiva uppmärksamheten
Nyckeln till att skapa positiv uppmärksamhet är genom:

  • Effektiv marknadsföring
  • Stark försäljningsförmåga
  • Strategiska frågor

Behåll den positiva uppmärksamheten genom flitig uppföljning och bra kundservice.

5. Fråga, lyssna och agera
Dessa tre ord sammanfattar framgång bättre än alla andra i försäljningen.

  • Är dina frågor kreativa, planerade, relevanta och direkta?
  • Är din förmåga att lyssna på kunden hög?
  • Är dina svar och åtgärder kundfokuserade?

6. Arbeta med grunderna
Även för den bästa säljaren finns det utrymme för förbättringar.

  • Kan du förbättra dina svagheter?
  • Kan du bli bättre på att göra saker du inte gillar att göra?

7. Maximera din tid
Att maximera din tid handlar om att prioritera saker och ting som är väldigt viktigt för dig genom att:

  • Ta reda på var din tid går
  • Ange mål
  • Ta fram en att göra-lista
  • Prioritera rätt
  • Gör det rätt första gången
  • Delegera mer
  • Multitaska
  • Våga att säga nej
  • Inte bli distraherad

Vi på Rubino kan hjälpa er att starta och utveckla processerna kring frågorna avseende: Kundbemötande, Teambuilding, Individuell coaching och Rekrytering.

Är det dags för dig att byta upp dig till nästa steg i karriären? Genom jobbcoaching hjälper vi dig att identifiera ditt nästa karriärsteg, kommunicera din unika kompetens och att skapa en marknadsplan fram till drömjobbet.
Kontakta oss på Rubino Rekrytering så kan vi berätta mer.

Hur mycket kostar en rekrytering?

Hör av dig till oss så återkommer vi inom 2 timmar.

Har du frågor om din nästa rekrytering?

Vill du veta mer om hur vi kan stärka din organisation?
Hör av dig till oss så återkommer vi inom 2 timmar.

Affärsförfrågan