Karriär

5 frågor om Interim Management

Med vår tjänst Interim Management hjälper vi företag att snabbt hantera tillfälliga behov av chefer och specialister. Hur det fungerar och vad som krävs för att få ett uppdag får du svar på nedan.

Hur fungerar Interimsuppdrag?

Som Interimare är du en konsult som har en gedigen bakgrund inom ett eller flera områden och gillar att arbeta med ett specifikt uppdrag under en begränsad tid. Du uppskattar förmodligen att se nya organisationer, arbeta hårt och fokuserat på ett uppdrag för att sedan ha möjlighet att ta det lite lugnt innan nästa uppdrag. Många väljer att styra uppdragen så att de har lite längre ledigt under sommar och jul/nyår.

Vilka roller är vanliga inom interim?

Chefsbefattningar främst inom ekonomi följt av HR och sedan managementroller som CEO, COO, CCO mm är absolut vanligast. Men även inom försäljning får vi interimsuppdrag när kunden t ex lanserar en ny produkt och behöver extra resurser under en begränsad tid.

Vad krävs för att ta interimsuppdrag?

Oftast krävs det att du har ett eget bolag och att du har en historik där du har specialiserat dig inom det område du tänker ta uppdrag. Naturligtvis kan uppdragen vara av olika karaktär där du ibland gör ett utredningsarbete och ibland där du ”vikarierar” under en period.

Hur lång tid tar det att tillsätta ett interimsuppdrag?

Själva tanken med en Interimskonsult är att det ska gå fort och normalt går det på ca 5 dagar. Vid mer exekutiva roller kan det ta 10 dagar.

Hur går jag tillväga för att ta ett uppdrag via Rubino Interim?

lämnar du en spontanansökan och anger ”Interim” som intresse. Därefter kontaktar vi dig och träffar dig på en öppen intervju eller i samband med att vi har ett uppdrag där du skulle passa.

Intresserad av att veta mer?

Läs mer om hur Interim Management fungerar eller kontakta vår VD och Rekryteringskonsult Hanne Rubino:
0739-015911,  es.onibur@ennah