trött säljare
Karriär

Bli inte en trött säljare – utmana dig själv!

Har du märkt att du har tappat gnistan och är inte längre den du en gång var? Då kan det vara dags att stanna upp och fundera över framtiden.

För att vara en bra säljare så krävs det att du är aktiv, har intensitet och energi. Du bör även ha en förmåga att förstå kunden och samtidigt visa varför ditt erbjudande är mer intressant och relevant än någon annans. Som rekryterare går det lätt att genomskåda om personen inte har det som krävs. Man ser t ex ofta tydligt om en säljare saknar energin. Det går att se igenom överdrivna beskrivningar på LinkedIn, ett målande CV och säljande personligt brev.

Trött säljare

Har du väl blivit en ”trött säljare” kan det bero på att det är dags att testa något nytt. Du kanske behöver en ny utmaning, en nystart?
Det har länge varit aktuellt att utmana kunden. På samma sätt bör du som säljare våga utmana dig själv.
Ställ följande frågor till dig själv för att få insikt i hur du får tillbaka din intensitet och energi:

  • Vad är det som får dig att gå upp på morgonen?
  • Vad är det som driver dig i säljyrket, och ger dig glädje i jobbet?
  • Vilka kunder, typ av sälj och varumärke brinner du för?
  • Var finns faktorerna som kan ge dig energi igen?
  • Behöver du kanske kompetensutveckling?
  • Har du möjlighet att byta avdelning, chef eller kunder?
  • Kan det vara dags att byta företag och bransch – eller kanske helt byta karriär?

Nästa steg i karriären

T ex kan det handla om att du som säljare under en längre tid bara sysslat med nykundsförsäljning. Har du kommit till ett läge där du inte mår bra av det? Då bör du prata med din chef om att du vill arbeta mer med dina befintliga kunder. Om du bara jobbar mot befintliga, långsiktiga kunder – så kanske du kan behöva lägga in lite nykundsförsäljning för att få en utmaning i jobbet.

Det handlar helt enkelt om att börja fundera på vad nästa steg i karriären är. Kan du inte se det själv, ta gärna hjälp av en karriärcoach. Bolla gärna dina tankar med din chef. Här gäller det att våga vara ärlig och förklara att du har tappat stinget, men samtidigt visa att du gärna vill få den tillbaka. På så sätt visar du att du också har viljan att utvecklas och upplevs också mycket mer intressant för en arbetsgivare.

Vårda ditt varumärke

Som säljare måste du tänka på att vårda ditt varumärke och att inte bli stämplad som en av de där “trötta”. Om du sitter på fel plats idag och blir allt tröttare och mindre engagerad, så vårdar du inte ditt varumärke utan du förstör det.

Så våga vara ärlig mot dig själv – och utmana dig själv!