Psykologens sex steg till bättre inlärning

  • Dela artikeln

Gillade du artikeln? Få likande artiklar direkt i din mailbox!

Våra nyhetsbrev om rekrytering skickas ut ca 12 gånger per år. Du kan när som helst avregistrera dig och dina uppgifter är säkra hos oss.

”Det finns inga genvägar till inlärning”. Så inleds artikeln i Dagens Nyheter skriven av psykologen Niklas Laninge. Vi kan inte annat än att hålla med honom. Vill du bli bättre på att lära dig saker är ett tips att ta till dig av Niklas sex steg till bättre inlärning som är baserade på neurovetenskap.

Nedan följer en kortare sammanfattning av artikeln som du kan läsa i sin helhet här.

  1. Förändra din hjärna
    Hjärnan är plastisk, alltså föränderlig genom hela livet. När vi lär oss något förstärks kopplingarna mellan alla våra 100 miljarder nervceller och vi bygger upp en starkare hjärna – något vi kan göra genom hela livet. Se till att se din hjärna som en muskel du vill träna upp och bli så stark som möjligt.
  2. Var nyfiken
    Det är enklare att ta in ny information om du är mottaglig för den. Nyfikenhet skapar en högre aktivitet i hippocampus som antas spela en viktig roll när vi lagrar minnen. Tips: Försök att fundera på hur informationen kan relatera till dig och ditt liv. Gör den intressant och väck nyfikenheten!
  3. Stirra på en vägg
    Begreppet ”dödtid” existerar inte in vår uppkopplade värld. Att vår hjärna alltid är igång skapar konsekvenser för inlärningen. Att gå från inlärning till underhållning är inte det mest optimala. Ta en paus och bara stirra mot en vägg och låt det du läst eller hört sjunka in. Testa genom att läsa en artikel och sedan ta några minuter och reflektera kring det du läst. Kanske tänker du även på att vara lite extra nyfiken?
  4. Sov
    En god natts sömn är bättre än att vila under dagen. I en studie på militärer undersöktes hur sömnbrist påverkade soldaternas kognitiva förmågor. Resultatet: Deras kognitiva förmågor minskade med 30 % efter en natt av förlorad sömn och 60 % efter två nätter. Fundera över din egen sömn och hur den kan bli bättre och vad du kan vinna på det.
  5. Skapa tid för återhämtning
    Under stress utsöndras hormonet kortisol som hjälper oss att möta svåra utmaningar. Men om vi inte får tid till återhämtning gå inte kortisolutsöndringen ned och detta påverkar hippocampus (delen av hjärnan som är aktiv när vi lagrar minnen) Långvarig stress kan bidra till en minskad hippocampus. Lösningen är återhämtning. Dra ned på det som gör dig stressad och ägna dig åt aktiviteter som ger lust och glädje och får dig att tänka på annat.
  6. Sorry!
    Brainträning som korsord och Sudoku ger tyvärr ingen större effekt på inlärning. I en studie har forskare testat vad vad som gav bäst resultat för inlärning: Krävande uppgifter som att lära sig något nytt eller mer bekanta aktiviteter som att lösa korsord. resultatet visade att deltagarna som tvingats att lära sig något nytt även uppvisade ett förbättrat minne och ökad kognitiv förmåga.

Så, se till att vara nyfiken på din omgivning och var inte rädd för att testa nya utmaningar. Din hjärna är föränderlig och blir starkare om den får utmanas – men den behöver återhämtning för att orka med.

Låt Rubino Rekrytering sköta er nästa rekrytering

Fyll i formuläret så återkommer vi inom 2 timmar med ett prisförslag.

Affärsförfrågan